test

torsdag 29 mars 2012

Hälsningar från Utbildningsstyrelsen



I går på Utbildningsstyrelsen samlades fritt bildningsfolk till ett seminarium med rubriken "Uudistuva ja kehittyvä vapaa sivistystyö".

Värdar för dagen var, från vänster sett,
undervisningsråden Leena Nissilä, Pertti Pitkänen och Ingelisa Wikholm.

Har, bland mycket nyttigt, försökt välja ut några saker som dagen gav:

Pappersblanketter på vilka man ska anhålla om nytt huvudmannatillstånd har nu postats till huvudmannen. Deadline för inlämning är 21.6.2012. Vi uppmanades att noggrannt följa anvisningarna, som har förtydligats efter erfarenheter, från förra omgången, med folkhögskolorna och idrottsinstituten.

Det mesta av den info som behöver samlas in hittas inom den egna läroanstalten eller hos den egna huvudmannen. Men den punkt som berör bildningsbehovet kräver regionalt samarbete. Där förväntar sig ministeriet att man den här våren har fört en samarbets-, arbetsfördelningsdiskussion med de andra som ordnar liknande verksamhet på orten.
Läs mera här

En bra utvecklingsplan som ger "LAKE"-utdelning innehåller följande:
- analys av nuläget
- strategi för vad som behöver förändras
- vilka konkreta åtgärder man planerar
- tidtabell, ansvarsperson och finansieringsplan för dessa åtgärder

Besluten om kvalitets- och utvecklingsbidrag 2012 torde komma 15.5.

För studiesedlarnas del kan det tänkas att besluten för -institut och folkhögskolor - skjuts upp till slutet av maj, på grund av en extra utdelning av statsandelar till samhällsgarantin för ungdomar. Mera info kommer inom kort.

Utbildningsstyrelsen har godkänt nya läroplansgrunder för vuxna invandrare.

För integrationsutbildning

För läs- och skrivfärdigheter

Fria bildningen uppmuntrades att följa dessa läroplaner i sin invandrarundervisning. Det underlättar vår kursplanering och förenklar livet för invandrarna som kan placera in institutens kurser t.ex. inom de valbara delarna av sin integrationsutbildning.

Leena Nissilä ansåg att den fria bildningen styrka är dess flexibilitet och snabbhet att reagera. Därför tyckte hon att vi gärna kan satsa på den integrationsutbildning som sker på eget initiativ och på konkret handledning "kädesta pitäen" för att hjälpa människor klara vardagen i det nya hemlandet. Men även specialbehov kan bemötas inom fri bildning, såsom vissa invandrares behov språkundervisning på högre nivå än B1.1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar