test

tisdag 3 april 2012

Mot alla odds


Hjälp speciellt dem som kämpar på mot alla odds. Det sa en lärare i går kväll när vi träffades för att följa upp skuggningen.

Skuggning är en bra metod om man vill bli en bättre lärare. Man lär sig mycket då man skuggar och det startar upp en process där man blir litet mera medveten om pedagogik vad än man gör i livet.

Här kommer en sammanfattning av vad mina två grupper berättade:

-slutet och början av en lektion är viktiga
-kom i tid, på gott humör och var väl förberedd
-kolla i förväg att tekniken funkar
-ha reservprogram i beredskap
-bryt ner inlärningen i många små delar;
beskrivning, torrträning, öva korta pass, ta hela stycket igenom.

Se till att deltagarna får en känsla av att lyckas, börja med nåt lätt som alla klarar. Först den tredje övningen ska vara ny och utmanande.

Försök hitta en balans mellan att vara för ambitiös och för avslappnad som lärare. I början tenderar man som lärare i nervositet att fokusera väl mycket på sig själv, men med tiden slappnar man av litet och kan börja

- anpassa sig efter
- inrikta sig mot
- lyssna lyhört till

sina kursdeltagare.

Evighetsfrågor som många möter:

Hur krävande ska man vara när det är frivillig utbildning?

Hur hitta balansen mellan beröm och kritik?

Om man inte klart kan definiera målgruppen och indela deltagare i olika nivåer - hur ska man då klara heterogeniteten utan att nån blir frustrerad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar