test

fredag 9 mars 2012

Bloggpedagogik


Avslutningen på arbetsveckan lärde mig mera om bloggpedagogik. Johanni Larjanko som arbetar två dagar/vecka inom E-forum lärde mig hantera en KUNNIG II -styrgrupp på nätet. Då gäller det att välja vad, hur och varför? Vilka dokument, bilder och planer ska jag lägga in och hur blir det lättast för folk att hitta materialet och att regelbundet komma ihåg att logga in.

Dessutom planerade vi två fortbildningskurser och pratade om bloggpedagogik. Endel lärare använder blogg för att hålla kontakt och påminna kursdeltagarna mellan träffarna. Någon annan samlar in övningsuppgifter, skriftliga övningar eller foton och filmer som deltagarna gör mellan träffarna.

I en blogg kan också deltagarna sinsemellan ge feedback på varandras övningar. Lärandet och reflekterandet kan pågå mera kontinuerligt än under de egentliga närräffarna. En sak till kom jag nyss på: en blogg kan göra att en mera tystlåten deltagare, någon som kanske hellre skriver än talar, kan ta plats och bli sedd i gruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar