test

måndag 28 november 2011

Lärarfortbildning

Just nu sitter jag och jobbar med en ansökan till Regionförvaltningsverket. Det gäller KUNNIG-programmet och det handlar om att fortbilda personal inom fria bildningen i Södra Finland. Hur ska man bedöma villigheten att delta? Om det finns ca 500 timlärare vid läroanstalterna i Östra Nyland och i Huvudstadsregionen. Hur många av dem kan tänkas vara intresserade av att delta i visserligen gratis fortbildning men på egen tid? 50? 100? 250?

Ska jag vara optimist eller pessimist när jag ansöker - det är frågan? Är det värre att gå alltför försiktigt ut i ansökningsskedet eller att inte uppnår sina kvantitativa mål i slutändan?

Behoven finns och det finns också redan riktigt bra modeller för hur man kan utbilda och samtidigt skapa nya nätverk. Jag tänker nu på skuggning, på studiebesök och på erfarenhetsutbyte.

Men då tiden är på kort och det för lärarna handlar om att ge av sin fritid för att delta i fortbildning. Antalet var det - hmmm?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar