test

torsdag 24 november 2011

På stan - analys

I går var jag i Helsingfors och läste tidningen Metro med nya "omvärldsglasögon".

I Metro ingick onsdagen 23.11 hela 15 stora annonser om utbildningar som startar våren 2012. Inte illa! Endel arrangörer valde helsidesannonser medan andra valde att ha en mindre tvåspaltare som återkom sida efter sida för påminnelsens skull.

Tre saker lärde jag mig av det! 1)Tidningsreklam hör inte till historien riktigt än 2) Den läroanstalt som försöker utannonsera sina kurser just nu har svårt att komma över synlighetströskeln 3) Skolor idag har rätt ogenomskinliga namn.Hör här:

Haaga-Helia
Omnia
Keuda
Hyria
Edupoli
Amiedu
Markkinointi-instituutti
MJK-instituutti
TTS
Eiran aikuislukio
MOL
Ravintolakoulu Perho
Kanneljärven opisto
Head House
Mufeacademy


En annan intressant sak sak som Metro upplyste mig om: det är trend att megakändisar arbetar som chefredaktör för en dag på tidningen Metro - en tidning som utges i 27!! länder. Nästa gång den 7 februari är det Karl Lagerfeld som hoppar in som chefredaktör. Senast var det Lady Gaga som gjorde det i maj 2011.

Då funderade jag såhär: Borde vi inom fria bildningen anlita kändisar som får planera sin idealkurs. Där sitter vi själva annars och planerar år ut och år in. Kanske det vore en ny kul väg till synlighet. En kändis får bestämma kursinnehållet och vara gudförälder för kursen. Vi planerar och marknadsför den med hjälp av deras namn. I bästa fall kan det uppstå hederligt nytänkande och nya intressanta kombinationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar