test

onsdag 7 december 2011

Vad är det egentligen jag sysslar med?

Ibland ställer vi människor oss den frågan, speciellt i stunder då det känns som om vi tillfälligt tappat den röda tråden ur sikte. Jag läste Annika Turunens färska progradu-avhandling Vad är fritt bildningsarbete? och insåg några saker:

1) Hennes gradu är ett mycket bra uppslagsverk. Annika har samlat både historiska och samtida forskare och författares relevanta verk i sin källförteckning.

2) Då jag läste fick jag fyra nya frågor att fundera på:

a) det finns flera färska doktorsavhandlingar på ämnet fri bildning - det finns med andra ord föreläsare/specialister med fördjupade insikter att anlita vid behov.

b) hur ofta blandar vi inte ihop två begrepp - bildning som ett sätt att vara mera mänsklig eller utbildning för ökad ekonomisk konkurrenskraft?

c) hur ska vi bete oss för att få den synlighet och det självförtroende till vår sektor som alla säger att vi behöver för att överleva? Vilken typ av värdefull synlighet kommer i dag över nyhetströsklarna? Tillspetsade spekulativa nyheter känns definitivt lättare att "sälja".

d) då det finns mycket att förlora och försvara - är risken då att ideologin blir "frusen" i stället för att vara nyskapande och öppen mot de behov som kommer till oss från framtiden?

Nu har jag ännu inte frågat Anníka själv vilka insikter hon tycker är allra viktigast med avhandlingen - ska bli roligt att höra vad hon funderar på efter att ha skrivit avhandlingen i fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar