Bloggar utgående från det jag lär mig i jobbet eller i livet. Att tänka nya tankar helt vanliga dagar, det intresserar mig. Arbetar som biträdande rektor vid det tvåspråkiga medborgarinstitutet i Borgå, med smeknamnet KoMbi. Tidigare har jag arbetat som rektor, som projektanställd vid Förbundet för medborgar- och arbetarinstitut och vid Bildningsalliansen samt som utredare vid Bildningsväsendet i Borgå stad.
tisdag 13 december 2011
Invandrares kompetens
Språkläraren Heidi Huovilainen och jag åt åt lunch i går på Arcada. Vi träffades där på ett seminarium om validering av invandrares kompetens. Det var ett samarbetsnätverk kring projektet Eduvuxen som arrangerade dagen.
Heidi arbetar som planeringsansvarig lärare i finska, engelska och estniska vid Helsingfors arbis. Mer än hälften av tiden undervisar hon invandrare i språk därför hade hon kommit till seminariet. Under lunchen satt vi och plockade den fria bildningens russin ur integrationskakan:
Möjligheter till agerande för fria bildningen:
1) Samarbeta med arrangörer av integrationsutbildning (kotouttamiskoulutus)och erbjud dem tillgång till allmänna språkexamina.
2) Erbjud kurser i svenska,finska och engelska. Integrationsutbildningen slutar vid språknivå A2, men man behöver lära sig mera än så för att kunna studera vidare eller sköta en arbetsplats. Speciellt språknivå C arrangeras av få.
3) Det brukar ta en viss tid att hitta arbete efter genomgången integrationsutbildning. Då har många invandrare lust att förbättra sina språkkunskaper om det bara erbjuds i närheten på ett flexibelt sätt. Och det finns invandrare som av olika skäl har anknytningar och vill integreras i Finland via det svenska språket.
4) Den vanligaste orsaken att flytta till Finland är kärleken, det finns med andra ord en hel del hemmamammor som behöver få språkutbildning för att bättre kunna söka jobb när barnen blir större.
Seminariet gav aha-insikter på många olika sätt men både ämnet validering och ämnet vägledning är omfattande -jag återkommer i senare inlägg.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar