test

fredag 7 september 2012

Insikt och utsikt



En dryg månad har jag nu arbetat med en utredning om vilket som vore det bästa sättet att fusionera Borgås två medborgarinstitut. Jag har intervjuat fem tvåspråkiga institut i Nyland och jag har utrett olika aspekter på tvåspråkighet ur elevers och anställdas synvinkel, personalens ställning vid en fusion, finansiering, verksamhetslokaler, kundservice och mycket annat som ännu väntar på att bli utrett. Arbetet är förberedande till sin natur, det politiska beslutet om sammanslagning är ännu inte fattat. Hörandet av personalens åsikter inleds  nu i september.

Jag använder mig av en prosessmetod. Under olika huvudrubriker samlar jag all info:
-det jag tagit reda på och det jag ännu skall utreda.
-vem jag har kontaktat och vad de har sagt.

Resultaten från intervjuerna med tvåspråkiga institut har jag samlat i en helt egen rapport. Diskussionerna under intervjuerna var fria vilket innebar att vi delvis talade om samma saker men delvis om sådant som var specifikt för varje ort. Våra tvåspråkiga institut i Nyland har mycket gemensamt och de har dessutom alla utvecklat sina egna koncept för hur servicen skall fungera på finska, svenska och dessutom i stigande grad också på engelska. Det fanns verkligt mycket av god praxis att lära sig via intervjuerna och jag fick också en klar uppfattning om vilka fallgroparna är.




Jag sitter i Campushuset på Konstfabriksgatan 1 på Västra Åstranden med utsikt mot gamla stan. Bildningsväsendet har sitt kontor där. Min arbets e-post är maria.malin@borga.fi och tfn 0404 891 891.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar