test

onsdag 19 september 2012

Okunskap får konsekvenser

I morse lyssnade jag på Mark Levengood som talade om "Att aldrig sluta lära". Det var projektet Eduvuxen i samarbete med Point College i Borgå som ordnade föreläsningen i samband med en svensk vuxenutbildningsmässa. Nu fem timmar efteråt tänker jag speciellt på några saker:

  • Din okunskap får konsekvenser som du själv inte kan bestämma över  - så skaffa dig kunskap. Fråga flere, gräv djupare, se saker ur nya synvinklar, gå vidare på helt nya stigar fastän det ännu inte finns kartor.
  • Kunskapsbanken i världen tredubblas på ett par år. Omvärdera det du gör och hur du gör det.
  • Det lättaste sättet att hamna vilse i dagens värld är att står kvar på samma ställe som tidigare. Omvärlden går nämligen hela tiden vidare.
  • Ögat letar efter sådant som det har vant sig vid att se. Du kanske inte märker att det finns andra fantastiska saker på samma bild.
Mark gjorde sin föreläsning med endast sig själv och sina mustiga anekdoter som pedagogiska redskap. Att slicka på kreditkortets magnetband ifall det inte funkar var den anekdot som skapade starkaste synminnet för mig. När jag nästa gång råkar ut för att mitt kort inte går att avläsa då tror jag nog att jag minns vad jag kan göra åt saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar