test

lördag 29 oktober 2011

Betjäna långsammare!

I dagens Hbl fanns en artikel om ett varuhus som på några forskares begäran startat en extra långsam kassa. Man får prata med personalen, man får fumla med pengarna och man får packa sina inköp i lugn takt. Alla som går till den kassan vet att det tar tid och där finns fåtöljer för dem som behöver vila benen.

Kassan kom till för att göra utvecklingsstördas butiksbesök mindre stressande. Men det har visat sig att den är jättepopulär bland många andra grupper också. Ibland är de andra kassorna helt tomma medan folk står och köar till långsamma kassan.

Tycker det är en bra påminnelse om hur olika vi människor är. Hur olika vi behöver bemötas. Trots att många är nöjda över att det går att anmäla sig till kurs och betala via nätet, så behöver det ändå finnas kvar möjlighet till personlig betjäning med tid för frågor och svar och litet småprat dessutom.

Kvalitet för mig är inte de standardiserade koncepten då att alla får exakt samma fråga och blir betjänade exakt lika snabbt - kvalitet är t.ex. att man får fråga om en sak tills man förstår den och är nöjd med svaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar