test

onsdag 6 juni 2012

Ledarperspektiv på sociala medier

Kunnig II har hållit sitt andra styrgruppsmöte. Vi inledde med att diskutera sociala medier tillsammans med Johanni Larjanko. Ur ledarperspektiv är det fråga om att göra upp en plan för sociala medier inom organisationen, att införa och följa denna plan som en helt naturlig del av arbetsrutinerna. Vilken kanal ska användas? Och skall rättigheten att kommentera begränsas? Finns det risker som gör att det lönar sig att först läsa och godkänna alla kommentarer utifrån? Vilken profil ska man ha? Det lönar sig att använda morot och låta sådana i personalen som riktigt gärna uttrycker sig i skrift få detta nya arbetsuppdrag. Och det lönar sig att låta dem gå någon skrivarkurs. Att medvetet fundera på innehåll och form tillsammans med proffs. Var går gränserna för relevant - nonsens, offentligt - privat? skall det vara marknadsföring av kommande evenemang eller eftersnack. Eller ska det kanske vara någon helt annan synvinkel? Vilka mätare är intressanta för att se hur man lyckas? Antal inlägg, antal gilla-tummar, antal deltagare som kommit med i verksamheten via sociala medier? Hur hitta arbetstid för detta? Det lönar sig att kartlägga sina rutiner, E-posthantering och onödiga möten är exempel på tidstjuvar. Det kan inte vara fråga om att förlänga sina arbetsdagar utan mera om att kartlägga vad som kan slopas av gamla arbetsrutiner för att få plats för det nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar