test

söndag 20 maj 2012

Tystnad

Jag är handledare vid FAMI för att just nu hjälpa de svensk- och tvåspråkiga medborgarinstituten att förnya sina huvudmannatillstånd. För ett tag sedan var det riktigt livligt med kontakter och frågor om saken. Nu har det tystnat. Är det så lyckligt att alla 26 institut börjar vara klara med formuleringarna? Att de har sänt ansökan vidare inom sin egen kommun eller är det så att kursplaneringen tagit över vardagen och blanketterna ligger på rektors bord/inkorg och väntar på en lugn stund? Den 21.6 skall i alla fall ansökan senast vara hos Undervisnings- och kulturministeriet, undertecknad i pappersformat och insänd elektroniskt.

onsdag 16 maj 2012

Fria bildningen i Östra Nyland och i Borgå

Utredningarna om hur den fria bildningen i Östra Nyland och i synnerhet i Borgå skall förändras går vidare. Denna länk till bildningsnämndens föredragningslista i Borgå stads 15.5.2012 visar stadens politiska behandling av ärendet i kronologisk ordning.

tisdag 15 maj 2012

Pedagogik via nätet/KUNNIG II

Ibland tystnar den här bloggen för att arbetstiden gått ur led. Alltså så att jag alltid "redan borde vara" på nästa ställe eller redan "ha fått saker gjorda". Då får man ta hjälp av andra som har blogginspiration. Här kommer länk till bloggar som berättar om kursen Pedagogik via nätet: Läraren Björn Wallén skriver. Deltagaren Annette Jansson skriver.

fredag 27 april 2012

Må bra-dag

Nu är det dags att fatta beslutet och klicka på sänd för dem som vill vara med om någon av Må bra-dagarna 11.5 på Solvalla eller 29.5 på Norrvalla. Själv har jag precis kommit hem från hälsoinspiratörsutbildning, Hälsa 3, som hölls just på Solvalla. Bra program, god mat,trevliga instruktörer. Det är mycket nyttigt att bli påmind om sina friskfaktorer, dvs vad som får en att må bra i livet. Och det är nödvändigt att om och om igen uppmuntras att tänka konstruktivt både på sin egen hälsa och på sitt arbete.

tisdag 24 april 2012

Tillstånd att driva ett medborgarinstitut

Här hittar du anvisningar och blanketter, dvs materialet som behövs för att kunna lämna in ansökan om tillstånd att driva ett medborgarinstitut på svenska. De flesta institut har fått meddelandet via sin huvudman, men inte alla.Det visade sig vara ett osäkert sätt för Undervisnings- och kulturministeriet att sända info; via institutens huvudmän och bara i elektronisk form. 4 av 27 e-brev kom inte fram. Vore intressant att veta hurudan procenten hade varit om Undervisnings- och kulturministeriet hade sänt pappersbrev. Elektroniken är snabb men förrädisk. Datorn sitter inte och gissar sig fram till rätt mottagare. Om inte varje enskilt tecken i adressen är rätt och adresserna nyligen uppdaterade så kommer e-posten inte fram. Och om ett brev går till en kommuns allmänna inkorg så tävlar den med mycket annat som också är viktigt samma dag. Det finns ett talesätt som säger att ingenting är så gammalt som gårdagens tidning - jämfört med det så är gårdagens e-post redan död och begraven.

måndag 9 april 2012

Vinvandraren Olivier

På en ledig dag som påskmåndagen kan man ju alltid läsa Olivier Lukengus pedagogiskt väluppbyggda vinblogg.
Olivier lär ut vinkännedom och dessutom arbetar han som språklärare.

tisdag 3 april 2012

Mot alla odds


Hjälp speciellt dem som kämpar på mot alla odds. Det sa en lärare i går kväll när vi träffades för att följa upp skuggningen.

Skuggning är en bra metod om man vill bli en bättre lärare. Man lär sig mycket då man skuggar och det startar upp en process där man blir litet mera medveten om pedagogik vad än man gör i livet.

Här kommer en sammanfattning av vad mina två grupper berättade:

-slutet och början av en lektion är viktiga
-kom i tid, på gott humör och var väl förberedd
-kolla i förväg att tekniken funkar
-ha reservprogram i beredskap
-bryt ner inlärningen i många små delar;
beskrivning, torrträning, öva korta pass, ta hela stycket igenom.

Se till att deltagarna får en känsla av att lyckas, börja med nåt lätt som alla klarar. Först den tredje övningen ska vara ny och utmanande.

Försök hitta en balans mellan att vara för ambitiös och för avslappnad som lärare. I början tenderar man som lärare i nervositet att fokusera väl mycket på sig själv, men med tiden slappnar man av litet och kan börja

- anpassa sig efter
- inrikta sig mot
- lyssna lyhört till

sina kursdeltagare.

Evighetsfrågor som många möter:

Hur krävande ska man vara när det är frivillig utbildning?

Hur hitta balansen mellan beröm och kritik?

Om man inte klart kan definiera målgruppen och indela deltagare i olika nivåer - hur ska man då klara heterogeniteten utan att nån blir frustrerad?