Här finns yle-kartor och kommentarer om den föreslagna kommunreformen. Det ser ut att beröra samtliga. Och frågan är om det är från 2015 eller 2017 som förändringen inträffar? Nu börjar det diskuteras på allvar får man hoppas!
Den här vägen kommer du till finansministeriets egen info!
Bloggar utgående från det jag lär mig i jobbet eller i livet. Att tänka nya tankar helt vanliga dagar, det intresserar mig. Arbetar som biträdande rektor vid det tvåspråkiga medborgarinstitutet i Borgå, med smeknamnet KoMbi. Tidigare har jag arbetat som rektor, som projektanställd vid Förbundet för medborgar- och arbetarinstitut och vid Bildningsalliansen samt som utredare vid Bildningsväsendet i Borgå stad.
onsdag 8 februari 2012
tisdag 7 februari 2012
Du är alltid i rätt ålder!
Det här påståendet har jag inte hittat på själv utan snappat upp på hemsidan där EU-temaåret 2012 beskrivs. Årets tema är aktivt åldrande och solidaritet mellan generationerna. På hemsidan jag länkat till finns förslag till vad man med enkla medel kan göra för att öka solidariteten mellan generationerna.
Värt att tänka på när man planerar årets personalutbildning, när man planerar kurser och när man planerar sin ansökan om understöd för studiesedlar.
Värt att tänka på när man planerar årets personalutbildning, när man planerar kurser och när man planerar sin ansökan om understöd för studiesedlar.
Studiesedlar
Inom februari skall ansökan om understöd för studiesedlar vara inlämnad till Utbildningsstyrelsen. Ansökan sänds in elektroniskt inom utsatt tid och därefter per post med namnteckningar.
Avsikten är att garantera utbildningsmöjligheter åt alla - låta alla invånare blomstra oberoende av ekonomiska förutsättningar.
Det som kan få din ansökan att sticka upp ur mängden är:
-genomtänkta detaljerade åtgärder och metoder för att nå målgrupperna invandrare, arbetslösa, lågutbildade, personer med inlärningssvårigheter och seniorer. Beskriv hur du når dem och hur du specialanpassar utbildningen så att deltagarna stannar.
T.ex. Grankulla medborgarinstitut har lyckats väl med att nå ortens invandrare genom att helt medvetet rekrytera timlärare som är invandrare.
-Man får flytta över medlen från en målgrupp till en annan om det så behövs under läsårets gång. Huvudsaken är att pengarna används till att sänka deltagaravgifterna för någon av de berörda grupperna. Medlen kan användas för:
a) sänka kursavgiften
b) helt slopa kursavgiften
c) dela ut personliga sedlar
Enligt vad jag hört är det endast några få som har valt c-alternativet.
Den största ändringen i anvisningarna jämfört med tidigare är en betoning av kurser på teckenspråk, samiska eller romani. Och att speciellt denna gång tänka på de invandrare som har läs- och skrivsvårigheter.
Till ansökningen
måndag 6 februari 2012
Bli behörig!
16 mars skall ansökan vara inne ifall man vill utbilda sig till behörig lärare inom fritt bildningsarbete. Utbildningen som omfattar 60 sp är gemensam för yrkeslärare och lärare inom fri bildning och ordnas av pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi.
Läs mera här!
Till ansökningsblanketten
Läs mera här!
Till ansökningsblanketten
måndag 23 januari 2012
Skuggarna i Borgå
Skuggarna i Östnyland samlades onsdagen 18 januari. Det var en liten men naggande god grupp. Ytterligare två deltagare är med på distans eftersom de inte kunde delta i den inledande träffen.
På bilden från vänster Mimi Granell( dans och gymnastik), Kristina Eriksson (dekorationsmålning), Sonja Evertson ( textil och keramik) och Bia Hassel (keramik).
Diskussionen gick snabbt in på djupet såsom den kan göra ibland i en liten och grupp. Här några exempel på det som inspirerar dem som lärare:
- Att se på en elev som är nöjd med sitt arbete
- Att fånga upp det som någon säger och utveckla det till en hel lektion
- Det är inspirerande när det finns olika åsikter om vad som är vackert
- Att utmana eleverna att gå utanför sina egna "trygghetsgränser"
- Att se när någon faktiskt har lärt sig
- Att själv som lärare få korrigerande feedback av eleverna och sedan förbättra sin undervisning.
28 mars hålls skuggningsträff II i Östnyland.
Etiketter:
för lärare,
Kompetensforum,
KUNNIG,
skuggning
onsdag 18 januari 2012
Att ge feedback
De lärare som var med i skuggningsfortbildningen kände en viss tveksamhet inför diskussionen efteråt. Hur mycket feedback ska man ge/vågar man ge? Tänk om någon lärare som man skuggat säger att den gärna tar emot kommentarer men sedan ändå blir arg.
Det lönar sig att bena ut begreppet feedback. Författaren och vuxenpedagogen Ronald Gross är av den åsikten att man ska åtskilja begreppen beröm/kritik från begreppet feedback.
Beröm och kritik riktas mot en person men feedback riktas mot en prestation.
Att ge feedback är att fundera på inlärningen, materialet, processen.
Vad underlättar inlärningen och vad försvårar inlärningen?
Om man diskuterar utgående från detta så minskar kanske den känslomässiga laddningen. De lärare som erbjuder sig att ta emot skuggare till sina kurser vill framförallt hjälpa till och dela med sig av det de kan - inte bli utsatta för en bedömning. Och det är detta som skiljer den här skuggningen från t.ex. övningslektioner som hålls inom lärarutbildning där man blir bedömd.
Det lönar sig att bena ut begreppet feedback. Författaren och vuxenpedagogen Ronald Gross är av den åsikten att man ska åtskilja begreppen beröm/kritik från begreppet feedback.
Beröm och kritik riktas mot en person men feedback riktas mot en prestation.
Att ge feedback är att fundera på inlärningen, materialet, processen.
Vad underlättar inlärningen och vad försvårar inlärningen?
Om man diskuterar utgående från detta så minskar kanske den känslomässiga laddningen. De lärare som erbjuder sig att ta emot skuggare till sina kurser vill framförallt hjälpa till och dela med sig av det de kan - inte bli utsatta för en bedömning. Och det är detta som skiljer den här skuggningen från t.ex. övningslektioner som hålls inom lärarutbildning där man blir bedömd.
Etiketter:
för lärare,
Kompetensforum,
KUNNIG,
skuggning,
timlärare
tisdag 17 januari 2012
Skuggarna i Helsingfors
I går kväll samlades dessa åtta lärare inom fria bildningen för att få veta mera om skuggning som fortbildningsmetod.
Sittande från vänster: Solveig Arle (att skriva lättläst), Inger Dahlgren (föreläsare i specialpedagogik), Inge Blomander (seniordans).
Stående från vänster: Monica Lindqvist (vävning),Ida Strömgård (spanska),Kristina Palmgren(bokbindning) och Kiki Molander (gymnastik och hälsa). Den åttonde deltagaren - som redan sprungit i väg till tåget när bilden togs - var Anna-Långstedt Jungar (ryska, tyska och franska).
Diskussionen var livlig -här är prov på frågor som deltagarna ställde varandra: Hur man ska kunna hjälpa alla när grupperna är heterogena? Får man ge läxor? Hurudana är bra hemuppgifter? Hur få folk att vilja byta plats i rummet? Kan man bli bättre på att positiv feedback? Lyckas det om man från början talar endast det främmande språket med sina elever? Hur vet jag om kommunikationen lyckas så att alla elever känner sig hörda?
Nästa träff hålls måndagen 2 april. Det ger drygt två månader tid för deltagarna att: skugga någon annan/ själva bli skuggade. Huvudmålet med den här typen av fortbildning är att ge nya perpektiv och kontakt till andra kolleger i samma bransch.
Etiketter:
Kompetensforum,
KUNNIG,
skuggning,
timlärare
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)