test

onsdag 18 januari 2012

Att ge feedback

De lärare som var med i skuggningsfortbildningen kände en viss tveksamhet inför diskussionen efteråt. Hur mycket feedback ska man ge/vågar man ge? Tänk om någon lärare som man skuggat säger att den gärna tar emot kommentarer men sedan ändå blir arg.

Det lönar sig att bena ut begreppet feedback. Författaren och vuxenpedagogen Ronald Gross är av den åsikten att man ska åtskilja begreppen beröm/kritik från begreppet feedback.

Beröm och kritik riktas mot en person men feedback riktas mot en prestation.
Att ge feedback är att fundera på inlärningen, materialet, processen.

Vad underlättar inlärningen och vad försvårar inlärningen?

Om man diskuterar utgående från detta så minskar kanske den känslomässiga laddningen. De lärare som erbjuder sig att ta emot skuggare till sina kurser vill framförallt hjälpa till och dela med sig av det de kan - inte bli utsatta för en bedömning. Och det är detta som skiljer den här skuggningen från t.ex. övningslektioner som hålls inom lärarutbildning där man blir bedömd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar