Bloggar utgående från det jag lär mig i jobbet eller i livet. Att tänka nya tankar helt vanliga dagar, det intresserar mig. Arbetar som biträdande rektor vid det tvåspråkiga medborgarinstitutet i Borgå, med smeknamnet KoMbi. Tidigare har jag arbetat som rektor, som projektanställd vid Förbundet för medborgar- och arbetarinstitut och vid Bildningsalliansen samt som utredare vid Bildningsväsendet i Borgå stad.
torsdag 8 mars 2012
Har du blommat upp?
Vad har du lärt dig? Har du blommat upp som människa och fått flera sociala kontakter? Det här är exempel på utvärderingsfrågor till kursdeltagare ifall man utvärderar kurser med en metod för sociala bokslut. För då beaktas också annan samhällsnytta än rent ekonomiskt och statistikt mätbara faktorer.
Nättidningen Sivistys berättar om ett arbete som har gjort med hjälp av kvalitets- och utvecklingsunderstöd.(LAKE). Fem institut har under två års tid utarbetat en mätmetod för att hitta bra mätare som visar nyttan av institutsverksamheten på en ort.
Kursdeltagarnas får berätta vad de har lärt sig, hurudana sociala kontakter de fått eller om de mår bättre nu än innan.
.
Ägarens förtroendevalda/ledande tjänstemän svarar på frågor om huruvida institutet verkar i enlighet med ägarorganisationens strategi och huruvida institutet ses som en utvecklare av regionen.
Personalen svarar på frågor om trivsel i arbetet. Sjukfrånvaron följs upp och man mäter institutets sysselsättande effekt via timlärarna/föreläsarna på orten.
Officiell statlig statistik har också sin egen plats i det sociala bokslutet; dvs deltagarantal, statsandelstimmar och studiesedelunderstöd.
Det är fem institut i Norra Savolax som tillsammans har förädlat fram denna modell. Nu får andra institut gärna använda sig av materialet. Den 10 maj ordnas ett seminarium i Siilinjärvi.
Det är en befintlig modell för sociala bokslut som använts som grund. Vill man veta mera om den modellen så ordnas regelbundet morgonkaffe med information i Helsingfors. Under våren 2012 finns fyra datum då man kan dricka sitt morgonkaffe samtidigt som man lär sig mera om att mäta och visa upp sina samhälleliga effekter. Låter intressant och väluttänkt. Värt att följa upp, för alla vet vi att fri bildning behöver flera argument att använda gentemot finansiärerna.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar