test

torsdag 13 december 2012

SADE och webbtjänster för lärande

SADE är en nationell digital paketlösning för invånarna i Finland under hela deras levnadslopp. Studieinfo - opintopolku är den del av paketet som berör utbildning. Enligt vad jag fick höra den 11.12 på  seminariet  " Oppijan verkkopalvelut" byggs webbtjänsten ut stegvis och ur elevens synvinkel enligt en tidtabell som utgår från :
  1. Det  mest brådskande, t.ex. samhällsgarantin för unga
  2. De som nu ska börja förskolan/skolan och som blir systemets "provkaniner"
  3. Det som berör antagning och examina 
Tidtabellen är preliminär, om någonting under vägens gång krånglar ges detta mera tid, tidtabellen skjuts i så fall upp. Alla faser inleds med utbildning för de berörda skolstadiernas personal eftersom det blir läroanstalternas/huvudmännens sak att mata in sina egna data i systemet. Denna arbetsfördelning marknadsfördes med att systemet på så sätt alltid kommer att vara uppdaterat.

Våren 2013: II -stadiets användarutbildning
Hösten  2013: II-stadiets höstantagning + inmatning av högskoleutbudet
Våren 2014: Gemensam elevantagning via studieinfo
Hösten 2014: Vuxenutbildningens utbud och antagning ska in i systemet.

Intressant att veta:
man tänker prioritera det som är brådskande och examensinriktat. Allt tyder på att fri bildning hör till dem som ska in i systemet sist av alla förutom folkhögskolelinjer, integrationsutbildning, ungdomsverkstäder som kommer att komma in alldeles bland de första. Orsaken till detta är en ny förordning kopplad till Samhällsgarantin för unga. Man kommer inom kort att få extra antagningspoäng till yrkesutbildning om man har gått i någon organiserad verksamhet för unga i stället för att bara vara sysslolös.

 I de "dragflikar" och söksystem som i demoversionen används på startsidan hittar man all icke-examensinriktad utbildning under namnet Täydennyskoulutus. Fri bildning har ingen egen flik.
Tydligen har flikarnas namn varit föremål för mycket diskussion. Digitalisering kräver förenhetligande av saker och ting. Allting ska klassificeras  i huvud- och underklasser.

För att kunna mata in fakta om utbildningar och om antagningssystem krävs:
- öppen källkod
- överenskommelser om vilken vokabulär och vilka begrepp som används
- utvecklande och harmonisering av dagens datasystem

Studieinfo.fi blir trespråkig, på finska, svenska och engelska. Blanketterna skall bli "intelligenta" på så sätt att samma basformulär används för alla men sedan öppnar sig nya fält när man klickar in sig till en specifik sektor.  En riktigt god nyhet är att man tänker på bred och bra sökteknik. Den som letar efter utbildning måste inte veta exakt vad någonting heter, det ska gå att hitta rätt om man bara vet litet ditåt.

Man kommer att få ett eget nummer som alltid ska användas för identifiering när man är i kontakt med studieinfo.fi ( inte personbeteckningen utan ett annat nummer).


Sökord för dig som har tid att läsa på litet mera är t.ex:  SADE, studieinfo, oppijan verkkopalvelut, webbtjänst för lärande. Tydligen är oppija översatt till ordet lärande och  hakija till ordet sökande

 LLG var nytt för mig. Life Long Guidance. Ett begrepp som har kommit efter Life Long Learning.

Fyll gärna på med kommentarer ifall du också var med på seminariet och har något att tillägga till min text från en tidig tidig Luciamorgon.

tisdag 2 oktober 2012

Fri bildning på bokmässa?

Bokmässan i Göteborg är förbi. Med hjälp av Kompetensforums finansiering kunde jag delta. Tack för det! Och nog fanns det massor att lära sig om fri bildning. Framför allt att det är smart att vara med på en bokmässa som Göteborgs. Till mässan kommer folk som är intresserade av nya intryck. De som strövar runt där är människor som intresserar sig för själsliga och hantverks-aktiviteter. Fixare och trixare av olika slag vandrar runt bland montrarna.

Det måste inte handla om böcker , det kan vara annat som anknyter till böcker såsom skrivning, läsning eller utbildning. Där medverkade bildningsförbund och studieförbund och folkhögskolor från hela Sverige. De bjöd på info, sinnesintryck eller pröva på.

På basen av vad jag varit med om satt jag i flyget hem och funderade på vad man kunde göra på litteraturdagar/bokkalas/bokmässor här i Finland:

  • Man kan sitta invid antikvariatet och göra bokbindning för att visa att det finns kurser i det..
  • Matlagningslärare kan vara med i arrangemangen på Kockteatern.
  • Hantverkslärarna kan sitta och fixa kul kassar att bära böcker i.
  • Man kan erbjuda kreativa grejer att titta på.  Med kul form och färg, eller sådant som går att kombinera med läsning t.ex. läsmuggar eller läslampor eller sånt.
  • Folk kan få pröva på att måla att teckna, att virka, you name it...
  • Man kan ställa upp en skrivarlya eller högläsningshörna.

Vettigt vore att gå med redan i arrangörsstadiet och kolla om det finns någonn lucka man kan fylla, något som ingen annan ännu gör i samband med mässan. Viktigt är nog att vara med och erbjuda glädje och upplevelser, sämst tyckte jag om dem som drog i mig och försökte berätta nåt för att få mig på kroken. Det orkar man inte riktigt med för det är så mycket annat som pockar på uppmärksamhet och dessutom är det riktigt bullrigt.

Men om någon ger en påse solrosfrön i handen, säger att det heter busfrön och att man ska plantera dem på någon busig plats, då blir man på gott humör. Sedan stod det info om kommande trädgårdskurser på fröomslaget. Smart!


 

 
 

torsdag 20 september 2012

Statistik är viktigt

BMI:s verksamhetsberättelse 2011, Porvoon kansalaisopistos verksamhetsberättelse och  all den befolkningsstatistik som Borgå stad via köpt licens får av Statistikcentralen är viktigt bakgrundsmaterial för mig.

Just nu är det är en hel del snack om varför samhällstatistik skall kosta och ligga bakom lösenord. Det finns aktivister som arbetar för att fakta om samhället ska finnas öppet och gratis tillgängligt för dem som behöver det. På Kommunmarknaden fick jag veta att världens första Open Knowledge Festival hålls i Finland just nu. Föreläsaren som berättade detta menade också att man får reda på massor av nyttig info genom att analysera den statistik som redan finns. Hälften av alla enkäter som görs kunde slopas om man i stället satte arbetstid på att analysera och sammanställa de fakta som är undersökta.

Allt material från Statistikcentralen är som tur inte avgiftsbelagt. En hel del fakta går att få under sökordet Maksuttomat

onsdag 19 september 2012

Okunskap får konsekvenser

I morse lyssnade jag på Mark Levengood som talade om "Att aldrig sluta lära". Det var projektet Eduvuxen i samarbete med Point College i Borgå som ordnade föreläsningen i samband med en svensk vuxenutbildningsmässa. Nu fem timmar efteråt tänker jag speciellt på några saker:

  • Din okunskap får konsekvenser som du själv inte kan bestämma över  - så skaffa dig kunskap. Fråga flere, gräv djupare, se saker ur nya synvinklar, gå vidare på helt nya stigar fastän det ännu inte finns kartor.
  • Kunskapsbanken i världen tredubblas på ett par år. Omvärdera det du gör och hur du gör det.
  • Det lättaste sättet att hamna vilse i dagens värld är att står kvar på samma ställe som tidigare. Omvärlden går nämligen hela tiden vidare.
  • Ögat letar efter sådant som det har vant sig vid att se. Du kanske inte märker att det finns andra fantastiska saker på samma bild.
Mark gjorde sin föreläsning med endast sig själv och sina mustiga anekdoter som pedagogiska redskap. Att slicka på kreditkortets magnetband ifall det inte funkar var den anekdot som skapade starkaste synminnet för mig. När jag nästa gång råkar ut för att mitt kort inte går att avläsa då tror jag nog att jag minns vad jag kan göra åt saken.

måndag 10 september 2012

Bedömning av språkliga konsekvenser

I mitt utredningsarbete satt jag och funderade på hurudana de språkliga konsekvenserna kan tänkas bli om man slår ihop två medborgarinstitut som hittills har verkat på olika språk. Just precis då - alltså samma vecka !-blev saken aktuell via Kommunförbundets info 4.9. 2012. Forskaren Linnea Henriksson uppmanar kommunerna att utreda språkliga konsekvenser i samband med förändringar och Kommunförbundet har därför tänkt skapa modeller och rekommendationer så att det blir lättare att faktiskt få bedömningen gjord.
En färsk forskningsrapport av Linnea Henriksson

Folktingssekreteraren Markus Österlund kunde tipsa mig om att det redan finns en checklista för bedömning av språkliga konsekvenser på Justitieministeriets webbplats.

Där ska det dessutom gå att hitta ett exempelfall på en utförd bedömning men det dokumentet gick inte att öppna idag. Man får hoppas att det bara var en tillfällig nätstörning.

fredag 7 september 2012

Insikt och utsikt



En dryg månad har jag nu arbetat med en utredning om vilket som vore det bästa sättet att fusionera Borgås två medborgarinstitut. Jag har intervjuat fem tvåspråkiga institut i Nyland och jag har utrett olika aspekter på tvåspråkighet ur elevers och anställdas synvinkel, personalens ställning vid en fusion, finansiering, verksamhetslokaler, kundservice och mycket annat som ännu väntar på att bli utrett. Arbetet är förberedande till sin natur, det politiska beslutet om sammanslagning är ännu inte fattat. Hörandet av personalens åsikter inleds  nu i september.

Jag använder mig av en prosessmetod. Under olika huvudrubriker samlar jag all info:
-det jag tagit reda på och det jag ännu skall utreda.
-vem jag har kontaktat och vad de har sagt.

Resultaten från intervjuerna med tvåspråkiga institut har jag samlat i en helt egen rapport. Diskussionerna under intervjuerna var fria vilket innebar att vi delvis talade om samma saker men delvis om sådant som var specifikt för varje ort. Våra tvåspråkiga institut i Nyland har mycket gemensamt och de har dessutom alla utvecklat sina egna koncept för hur servicen skall fungera på finska, svenska och dessutom i stigande grad också på engelska. Det fanns verkligt mycket av god praxis att lära sig via intervjuerna och jag fick också en klar uppfattning om vilka fallgroparna är.




Jag sitter i Campushuset på Konstfabriksgatan 1 på Västra Åstranden med utsikt mot gamla stan. Bildningsväsendet har sitt kontor där. Min arbets e-post är maria.malin@borga.fi och tfn 0404 891 891.

torsdag 14 juni 2012

Sista minuten men ännu oklart

Juni är på hälft och så är också några kurser. Alla man talar med vill iväg på semester. Därför blir det en konfliktsituation. Man vill så gärna få allt undanstökat för att sedan kunna koppla av men vissa saker är omöjliga att veta i detta skede. Det går att minska stressen som förorsakas av osäkra kort. Bara man gör tydliga och klara instruktioner till sig själv så går det att fortsätta efter semestern. Om man antecknar precis vad som är gjort och vad som är ogjort.Vem man kontaktat och vem man ännu behöver tala med. Då går det litet lättare att släppa tankarna under ledigheten och att få den ostyckade lediga tid man så hett drömmer om.